Uživatelská recenze repasovaného notebooku HP Compaq nx6110

HP Compaq nx6110 je jedním ze zástupců 14 palcových firemních notebooků postavených na platformě Intel. Je to sice starší notebook, ale pro potřeby mých rodičů, kteří jej používají na prohlížení internetu a vyřizování emailové korespondence je to stroj dostačující. Při studiích na střední škole jsem jej používal jako doplňující pracovní stroj ke stolnímu počítači a byl jsem s ním plně spokojen i přesto, že byl během své životnosti několikrát upgradován.

Jaký má hardware?

Jak už jsem zmiňoval, je to 14 palcový notebook postavený na procesoru Intel Pentium M s frekvencí 1,73GHz a 1MB vyrovnávací pamětí Cache. Je to na dnešní poměry pomalejší procesor, ale svoji práci stále zvládá. Operační paměť má velikost 1 GB což už je sice na pokraji použitelnosti, ale pro rozumnou práci v systému Windows XP a Ubuntu stačí. Pevný disk má kapacitu 60 GB a disponuje starším zapojením IDE, známým také jako ATA. O vykreslování obrazu se stará integrovaná grafická karta. Repasovaný notebook dále disponuje docela použitelnou klávesnicí bez numerického bloku a zapuštěným touchpadem s gumovými hardwarovými tlačítky. O konektivitu k sítí se stará LAN síťová karta Realtek a Wifi karta Intel. Tento stroj má také několik konektorů, mezi nimiž jsou na levé straně dva USB konektory, VGA konektor, RJ11 (výstup telefonního modemu) a JR45 (LAN), dále pak dvěma PCMCI sloty pro rozšiřující karty. Na pravé straně se nachází audio výstupy a DVD mechanika. Napájecí konektor je umístěn v zadní části stroje. Šasi je kompletně plastové a dle výrobce je to slitina obsahující hořčík, takže by mělo být pevnější. Součástí notebooku je operační systém Windows XP.

Jak se s notebookem žilo?

Notebook jsem používal 4 roky, než jsem si koupil nový. V původní konfiguraci měl pouze 512 MB operační paměti RAM. Podle mého názoru to byl ve své době docela dobrý stroj za přijatelnou cenu. V současné době se notebook dá přirovnat k repasovaným, strojům v nominální hodnotě kolem 2 500 korun. Notebook jsem si denně brával do školy, bohužel jsem musel i s adaptérem, protože výdrž baterie byla nic moc. Co bylo na tomto notebooku dobré, že nebyl moc těžký a oproti současnému 15,6 palcovému notebooku, co nyní vlastním, byl skladnější. Celkové provedení je docela dobré. Šasi je pevné, nikde nevrže, hlavně při úchytu za levý nebo pravý roh se notebook neprohýbá. Víko displaye je plastové a jde promáčknout, proto je třeba při manipulaci s ním být opatrnější. Display má velikost 14“ a je starší technologie TN s podsvícení pomocí lamp. Barvy jsou takové nažloutlé, tedy bílá není čistě bílou. Co se týče pozorovacích úhlů, tak na ty jsem si nikdy nestěžoval. Jediné na co bych si v dnešní době už asi nezvykl je velmi nízké rozlišení displaye, který má 1024 x 768 bodů, navíc je to archaický display s poměrem stran 4:3.

Na klávesnici se píše vcelku dobře. Rozložení jednotlivých kláves je standardní, avšak psaní čísel je díky absenci numerického bloku trošku nepohodlnější. Stisk je čistý a jistý, také výška kláves je příjemná. Touchpad je zapuštěn trochu víc do těla notebooku a oproti dnešním notebookům je menší. Tehdy jsem stejně upřednostňoval použití myšky. Dobrou věcí je přítomnost scrolovací části touchpadu a pogumovaných tlačítek, které jsou na dotek příjemnější než plast. Co se týče konektoru, tak oceňuji umístění napájecího konektoru v zadní části notebooku, napájecí kabel tak nepřekáží. Pozice USB konektorů umístěných na levé straně je dobrá, naopak bych uvítal umístění audio výstupů v přední části stroje. Co se týče k přístupu k jednotlivým komponentám, oceňuji jednoduchý přístup k pevnému disku a operační paměti. Pod dvířkami se však nachází pouze jedna pozice pro operační paměť, druhý modul je umístěn z druhé strany základní desky pod klávesnicí. Pokud byste potřebovali vyčistit chlazení, které se díky průduchu ze spodní části skutečně zanáší prachem, který notebook ze stolku či peřiny nasává, budete muset vyndat klávesnici a odmontovat ventilátorek. Chlazení se řadí k těm tišším, a ventilátor spíná při překročení určité teploty. Dobrou věcí je také jistě přítomnost dokovacího konektoru, který jsem však neměl možnost využít.

Na repasovaného notebooku je provozován operační systém Windows XP se service packem 3 a doinstalovanými veškerými aktualizacemi. S tímto operačním systémem notebook problémy nemá. V rámci možností jsem na něj zkoušel instalovat Windows Vista, práce však nebyla absolutně možná. Teprve až Windows 7 ve 32 bitové edici byly na tomto notebooku provozuschopné, avšak zase nebyly k sehnání všechny ovladače. Co se týče aplikací, tak pro běžnou kancelářskou práci, jako je práce ve Wordu, email, internet, popřípadě nějaké jednoduché hry typu solitér, či hledání min bohatě stačí. Náročnější aplikace například pro zpracování grafiky, nebo střih videa už nestačí.

Závěr

Na svou dobu to byl docela kvalitní stroj, který vydržel docela dost. Jediné co mě mrzí, tak z důvodu hardwarového omezení nelze již rozšířit operační paměť a pevný disk díky IDE rozhraní je také těžko vyměnitelný. Nicméně rodičům notebook stále slouží a stačí jim.

Klady a zápory

+ kvalitní pevná konstrukce
+ výborný klávesnice