Uživatelská recenze Asus Fonepad

Když se Google rozhodl, že vypustí do světa svůj malý tablet Nexus 7, jeho výrobu svěřil firmě Asus. Ta neváhala a zanedlouho představila vlastní tablet odvozený od Nexuse. Pojmenovala ho Fonepad.

Asus tou dobou s různými hybridními zařízeními koketoval. Výsledkem byl třeba Asus Padfone, který dokázal do těla velkého tabletu ukrýt mobil, který mu pak sloužil jako srdce i mozek. Model s obráceným názvem, Fonepad, je pak zase pokusem o vytvoření tak trochu extrémního mobilu. Jde o spojení některých komponent z Nexu 7 a telefonního modulu. Ale pěkně popořadě.

První pohled na tablet vyvolá příjemné pocity. Je to štíhlý, designově vydařený stroj, jehož prakticky celou čelní stěnu, jak se sluší a patří, zabírá displej. Jeho rámečky jsou docela výrazné, ale zejména po bocích nevadí. Horní část nad displejem je ozvláštněna průduchem reproduktoru, stejného jaký naleznete běžně na telefonech. I to je neklamný znak toho, že s tímto tabletem lze běžně telefonovat. Vedle reproduktoru pak najdeme očko kamerky.

Díky svému zaoblení tablet prakticky nemá boční hrany. Díky tomuto tvaru se velmi dobře drží i při déletrvajícím čtení. Na pravé boční oblině nalezneme dvě tlačítka, jedním je kolébka pro regulaci hlasitosti, druhým je uspávací a probouzecí tlačítko. K provedení nemám ani v jednom případě výhrady, stisk je bezproblémový a jistý.)

Další výrazný prvek najdeme na spodní hraně. Zde nalezneme konektoru microUSB, přes který je možné tablet nabíjet či připojit k počítači. Hned vedle najdeme dvojici audiovýstupů, na jedné straně klasický konektor typu jack na sluchátka, na straně druhé reproduktor.

Zatímco celá záda jsou kovová, vrchní centimetr je pokryt plastovou čepičkou. Jde o snímatelnou krytku, pod kterou nalezneme sloty na kartu MicroSIM (tedy SIM kartu zmenšeného formátu) a paměťovou microSD kartu. Materiálově je krytka nejkritičtějším místem na tabletu. Její povrch je potažen materiálem příjemným na dotek, který však má tendenci se loupat.

Některé kusy mohou mít na zádech ještě jeden doplněk, totiž fotoaparát. Šlo o modely určené pro mimoevropské trhy a soudě dle zahraničních zkušeností stejně není o co stát. Jak rozlišením 3 MPx, tak i kvalitou výsledného obrazu je z dnešního pohledu za zenitem.

Zatímco povrch přístroje příliš zajímavý nebyl, tou pravou zajímavostí jsou vnitřnosti. Napovědět může už logo Intel Inside vygravírované na zádech telefonu – tento Asus používá pro svůj pohon jednojádrový procesor Intel Atom Z2420. Tento atypický pohon se neshoduje s Nexusem 7 a je raritou i mezi jinými značkami. Sekunduje mu 1 GB paměti RAM, grafika je integrována.

Celé to přitom nefunguje špatně. Výkon přirozeně zaostává za špičkovými zařízeními i své doby, například Nexus 7 získal v benchmarku Antutu téměř 13 tisíc bodů. Asus získal něco přes 9 tisíc bodů, což není špatné a nelze říci, že by se tabletu výkonu nedostávalo. Zároveň to ale není vhodný základ pro hry. Zatímco na Tegru užitou v Nexusu 7 jsou hry obvykle dobře optimalizované, Fonepad si s náročnými hrami neporadí. Osobně to nepovažuji za velkou nevýhodu, neboť náročná grafika není tím hlavním určujícím prvkem hratelnosti a i na takovéto slabší zařízení se najde řada velmi příjemných her na ukrácení volné chvíle.

Velkou silnou stránkou procesoru je úspornost. Pokud si tablet zapínáte jen ráno k přečtení novin a večer k puštění hry před spaním, lze dosahovat více než týdenní výdrže. S používáním náročnějších her pak výdrž rychle klesá, nicméně i při intenzivnějším hraní lze bez potíží nabíjet jen po nocích.

Dojem nepokazí ani displej. Jeho rozlišení 1280×800 pixelů je na sedmipalcové úhlopříčce plně dostačující. Výrobci již samozřejmě umějí více, avšak spolu s rostoucím počtem pixelů rostou i nároky na zpracování tohoto množství dat. Jemnost 216 ppi je dostačující pro sledování videa i čtení textů. V běžné vzdálenosti jsou pixely nerozeznatelné. Při čtení se nicméně projeví o trochu hrubější zobrazení písma, které ale není nepříjemné.

Největším problémem displeje je jeho krycí sklíčko, které je velmi lesklé. Spolu s nepříliš vysokým maximálním jasem displeje je na silnějším světle obsah poměrně špatně čitelný.

Tablet je dobrým nástrojem pro zobrazení videa, avšak zde se projevuje jeden z úsporných kroků. Tablet je osazen jen jedním hlasitým reproduktorem, který je navíc směřován dozadu. To je velká škoda, neboť při sledování videa lze výstup už tak nepříliš hlasitého zvuku snadno překrýt. Asi nejsem jediný, komu takové umístění vadilo, neboť druhá generace tabletu má již reproduktory umístěny pěkně zepředu.

Operačním systémem je tradičně Android, tentokrát ve variantě 4.1. Jde o verzi mírně upravenou samotným Asusem, která vykazuje několik drobných změn. Zejména jde o prostředí notifikační lišty, která je bližší pozdějším variantám Androidu. Nejvýraznější vychytávkou je ale pravý multitasking, byť jen v některých aplikacích. Jde povětšinou o miniaplikace od výrobce, které umožní běh na jiném spuštěném programu. Lze si tak třeba číst knihu a přitom využívat miniaplikace slovník či poznámky. K dispozici je i například kalendář, email, webový prohlížeč či prohlížeč videa.

Teoreticky jde o vynikající možnosti. Praxe trochu pokulhává. Pokud jsou zapnuty náročnější aplikace, výkon přestává stačit a překreslování obrazu přestává být plynulé. Na zmíněné čtení se slovníkem či opisování údajů z mailu do kalendáře se ale dá tohle řešení skvěle použít.

Asus také do přístroje osadil několik vlastních aplikací, které se ale netlačí nijak násilně. K dispozici je tak vylepšený prohlížeč fotek či středisko zvuku.

A jak se s ním telefonuje? Popravdě…blbě. I v dnešní době přerostlých smartphonů je Fonepad na ucho přece jen hodně velká placka. Samotný hovor je čistý a bezproblémový, avšak všechny okolojdoucí pohled na člověka s tímto obrem u ucha zaručeně pobaví. Na telefon vysoká hmotnost a přeci jen ne tolik ergonomický tvar jsou dobrými důvody proč mít Fonepad z hlediska telefonování jen jako záložní zařízení. Mnohem větší smysl pak telefonní modul dává pro připojení k internetu mimo dosah WiFi.

Díky 3G a integrovanému GPS čipu je možné tablet skvěle použít jako navigaci i bez nutnosti nahrávání map předem. Byť některé navigace zdarma jako MapFactor již umí i to. Pokud máte v zorném poli vhodné místo pro rozměrný tablet, jde o velmi návykovou zkušenost, po které bude návrat k navigování běžným malým telefonem již jen roztrpčující.

Pro koho tedy je? Je to skvělý a cenově velmi příznivý tablet umožňující 3G připojení. Telefonní funkce je jaksi navíc, avšak může se hodit jako záloha například při ztrátě či opravě telefonu. Umím si pak představit využití u pracovníků, kteří mají stejně celý den na uchu bluetooth sluchátko. Těm může Fonepad nabídnout kombinaci vysoké výdrže, rozměrného displeje ideálního ke sledování spousty údajů a ještě snesitelných rozměrů. Pro ostatní to bude pravděpodobně „jen“ dobrý levný tablet.

Klady a zápory

+ Skvělý displej s vysokým rozlišením
+ Vynikající výdrž